MEER INFORMATIE
In onze eerste blogpost benadrukten we hoe essentieel een goed agressiebeleid is binnen zorginstellingen.
Vandaag delen we een aangrijpend verhaal van mental en mindsetcoach Marielle Vanhoef, die in haar carrière als verpleegkundige geconfronteerd werd met agressie in haar werk.
Haar verhaal illustreert de dagelijkse uitdagingen waar zorgverleners mee te maken hebben en onderstreept de noodzaak van effectieve agressiebeheersing.
Hallo, mijn naam is Marielle Vanhoef. Ik werkte 25 jaar als zorgprofessional. Mijn passie ligt in het bieden van zorg en comfort aan onze bewoners en patiënten en het creëren van een thuis voor hen. Soms stuiten we echter op uitdagingen die we niet hadden verwacht. Zo kreeg ik ooit te maken met een situatie waarin de familie van een bewoner voor veel overlast zorgde.
Een van onze bewoners had een grote, levendige familie die de hele dag door – ook tot laat in de nacht - op bezoek kwam in de aangrenzende kamer. Helaas was hun bezoek vaak luidruchtig en verstorend, waardoor onze andere bewoners geen rust meer kregen, van streek raakten en hierover hun beklag deden.
Als zorgverlener besloot ik om de familie hierop aan te spreken. Ik deed dit op een nette en respectvolle manier, met het welzijn van alle bewoners in gedachten. Helaas stuitte mijn zorg op onbegrip. De familie werd boos en begon mij uit te schelden. Een open gesprek was totaal niet mogelijk. Als vrouw werd ik geïntimideerd en kreeg ik zelfs seksistische opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd. De situatie escaleerde snel. Een collega kwam mij bijstaan en werd ook uitgescholden. We hebben het gesprek dan maar beëindigd.
Kort daarna werd ik ook op de parking bedreigd. Het was een beangstigende ervaring die diepe indruk op me heeft gemaakt. Een slapeloze nacht en met een bang hart terug naar het werk omdat ik dezelfde bewoner die dag ook weer moest verzorgen. Uiteindelijk hebben we beslist die bewoner en familie niet meer alleen te benaderen, maar voortaan met twee zorgverleners de confrontatie aan te gaan.
Dit bezorgde ons heel veel stress in het omgaan met die bewoner en zijn familie. Echt machteloos voelden we ons, want de situatie veranderde niet en de andere bewoners bleven erover klagen en verwachtte van ons een oplossing. Maar hoe moesten we dat doen? Hoe pak je dit op een goede manier aan?
Dit is slechts één van de vele voorbeelden waarbij agressie een rol speelt in de zorg. Deze ervaring heeft me geleerd hoe belangrijk het is om agressie in de zorg serieus te nemen en een zorgvuldig uitgestippeld agressiebeleid te hebben. Dit geeft de zorgprofessionals de nodige handvaten om agressie te voorkomen, ermee om te gaan en eventuele maatregelen te treffen zodat het voor elke partij duidelijk is wat de verwachtingen zijn omtrent agressiebeleid.
Heb jij of jouw team ooit een soortgelijke ervaring meegemaakt? Voel je de impact van agressie op de werkvloer en ben je op zoek naar effectieve manieren om hiermee om te gaan? Bij Power4Care staan we klaar om zorginstellingen te versterken en te begeleiden.
Samen werken we aan een veiligere zorgomgeving voor zowel zorgverleners als bewoners.
Power4Care is de maatschappelijk pijler van Rechtop Rechtuit.
Wij zijn gespecialiseerd in agressiebeheersing in de zorgsector.
Rekeningnummer:
Rek.nr: BE25 1030 7178 1482
Facturatiegegevens:
BTW: BE 0762 771 079
Copyright Power4Care (by Rechtop Rechtuit) © Alle rechten voorbehouden