MEER INFORMATIE

Blogpost

01 - Agressie in de zorg ... Ook onze zorg!


74% van de professionals in zorg en welzijn heeft de afgelopen 12 maanden te maken gehad met agressie en ongewenst gedrag. Dit varieerde van verbale of fysieke agressie tot seksuele intimidatie en andere bedreiging.

Als zorgprofessional ligt je passie in het helpen van mensen. Agressie staat hier mijlenver van af maar wordt nog veel te vaak gezien als iets wat bij de zorg hoort.
Dit is onaanvaardbaar!

Herkenbaar?


Zorgverleners zijn vaak bang om assertief op te treden uit angst voor escalatie en represailles of omdat ze niet weten hoe ze de situatie moeten aanpakken. Deze aanhoudende incidenten leiden tot conflicten, een verstoorde teamsfeer, slechte relaties met bewoners en hun families, ernstige stress- en burn-outklachten met met een hoog ziekteverzuim onder het zorgpersoneel.


Het gevolg is een beschadigde vertrouwensrelatie en een verhoogd personeelsverloop wat torenhoge kosten met zich meebrengt.


Dit beïnvloedt de teamsfeer en de bedrijfsidentiteit op een negatieve manier en is nefast voor het imago van zorginstellingen.

Wat doe je er aan?


Een goed doordacht en gedragen agressiebeleid met sterke en weerbare zorgverleners is onmisbaar in zorginstellingen. Voorkomen, beheersen en omgaan met agressie biedt tal van voordelen: 

  • Voor zorgprofessionals:
    hogere zelfvertrouwen, minder stress, betere communicatie, en een sterkere teamspirit.
  • Voor zorginstellingen:
    betere werksfeer, minder conflicten, tevreden en gemotiveerd personeel, lager personeelsverloop, en een positief imago.

Power4Care kan je hierbij helpen en je team aanzienlijk versterken.


Benieuwd hoe het agressiebeleid in jouw zorginstelling scoort? Vul dan alvast even onze checklist in.

"Sinds corona zijn we ons meer dan ooit bewust van de onmisbaarheid van onze zorghelden.
We willen op onze beurt ons steentje bijdragen om hen te ondersteunen en weerbaarder te maken."


Marielle Vanhoef en Conny Deneweth (Power4Care)